Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Work Hours
Monday to Friday: 7AM - 7PM
Weekend: 10AM - 5PM
Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Work Hours
Monday to Friday: 7AM - 7PM
Weekend: 10AM - 5PM
Media społecznościowe i ich inne oblicze ukazują w swojej książce ” Jak zarabiać w mediach społecznościowych” Jamie Turner, Reshma Shah. W książce opisano najbardziej znane media społecznościowe i w zabawnej formie przybliżono ich działanie. Autorzy wspominają też o innych platformach mediów społecznościowych, o których warto wiedzieć. Uważają, iż jeden z najczęściej popełnianych błędów wiąże się z przekonaniem, że media społecznościowe to tylko Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter, YouTube i Pinterest.
Tak naprawdę, to znacznie bardziej zróżnicowany obszar, który w zależności od kierunku działań danej organizacji, może ich komunikację rozszerzyć również o inne narzędzia, do których można przyporządkować[1]:
Wypada również poświęcić kilka słów na temat trzech podstawowych pojęć, które nierozerwalnie są związane z mediami społecznościowymi i należą do nich[2]:
Za pomocą mediów społecznościowych wszelkiego rodzaju organizacje, mogą utrzymywać kontakt z zainteresowanymi nie tylko przez publikację treści, ale również przez szereg innych działań takich, jak[3]:
Media społecznościowe są pewnego rodzaju specjalnymi, a wręcz specyficznymi odmianami stron internetowych. Celem ich, jest skupienie wokół danej strony osób zainteresowanych danym tematem i stworzenie im nieskomplikowanej wymiany informacji. Główną cechą mediów społecznościowych jest zintensyfikowana komunikacja, która prowadzona jest po to, by nawiązać i podtrzymywać dialog z tymi grupami otoczenia, które korzystają z mediów społecznościowych[4].
Media społecznościowe zazwyczaj kojarzone są przede wszystkim z portalami społecznościowymi oraz blogami, w rzeczywistości zaś obejmują one więcej form. Można spotkać różne klasyfikacje mediów społecznościowych. Jeden z bardziej znanych podziałów jest autorstwa A.M. Kaplana i M. Haenleina[5], którzy wykorzystali dwa wymiary: poziom autoprezentacji i stopnia ujawniania (siebie) oraz poziom obecności społecznościowej, które umożliwia dane medium:
Poziom obecności społecznej/ zróżnicowania mediów | ||||
niski | średni | wysoki | ||
Poziom autoprezentacji/ ujawniania własnej osoby | wysoki | Blogi | Serwisy społecznościowe (np. Facebook, Twitter) | Wirtualne światy społeczne (np. Second Life) |
niski | Projekty tworzone przez społeczności (np. Wikipedia) | Społeczności otwarte na zawartości (np. You Tube) | Wirtualne światy gier (np. World of Warcraft) |
Źródło: [Kaplan, Haenlein 2010, s. 59–68].
Można zauważyć, że wiele z tych mediów operuje na kilku poziomach społecznych interakcji, czyli powinno zaliczać się do kilku kategorii jednocześnie. Przykładowo, Twitter jest nie tylko platformą mikroblogową, służy bowiem również do wymiany szeroko rozumianych informacji. YouTube, to zaś doskonałe narzędzie zarówno do informowania, jak i dostarczania rozrywki. Interesująca wydaje się zatem klasyfikacja tych mediów ze względu na pełnioną funkcję, nie zaś tylko na wykorzystane technologie, dlatego też media społecznościowe można podzielić (grafika nr 10) na następujące kategorie:[6]
To najbardziej podstawowa kategoria social media. Głównym zadaniem serwisów zaliczanych do tej kategorii jest umożliwienie wszystkim zainteresowanym możliwości otwartego i nieskrępowanego wyrażania opinii i poglądów. Przykładami rozwiązań z tej kategorii są choćby blogi, mechanizmy wiki, czy serwisy dziennikarstwa społecznego. Kategoria ta urzeczywistnia zatem najsilniej postulat wolności dostępu do tworzenia i odbioru treści. Blogi, wiki i serwisy dziennikarstwa społecznego są jednymi z najstarszych rozwiązań mediów społecznościowych.
To kategoria, która bardzo jednoznacznie bazuje na idei Web 2.0. Wszelkiego typu zasoby, które użytkownicy współdzielą w sieci np. filmy wideo, zdjęcia, obrazy, prezentacje, aplikacje są przechowywane i udostępniane z poziomu serwerów sieciowych. W odróżnieniu od modelu wiki, rozwiązania bazujące na współdzieleniu nie są nastawione na tworzenie bazy wiedzy, ale na budowanie bazy zasobów przetwarzanych i przechowywanych w „chmurze” (ang. cloud). Typowe rozwiązania z tej kategorii to YouTube, Flick czy Slideshare.
To relatywnie rzadko prezentowana kategoria social media. Wynika to z jej małej „atrakcyjności medialnej”. Są to bowiem rozwiązania, których główną rolą jest założony z góry cel w postaci uzyskania wyniku kooperacji uczestników. O ile w przypadku blogów czy wiki użytkownicy z góry nie zakładają, że będą partycypować w tworzeniu treści, o tyle jest właśnie w przypadku rozwiązań, takich jak Google Docs czy gier MMO (Massive Multiplayer Online Games). Co więcej korzystanie z tych rozwiązań samodzielnie nie odróżnia ich od odpowiedników znanych ze świata offline (np. od MS Word czy gier desktopowych). Charakterystyką tej kategorii rozwiązań social media jest tworzenie się społeczności zwykle na krótki czas lub jeśli istnieje ona dłużej, ma charakter zamknięty.
To chyba najszerzej obecnie zaadaptowana kategoria mediów społecznych. Odnosi się to zwłaszcza do serwisów typu social networking, których główną rolą jest właśnie budowanie i podtrzymywanie relacji pomiędzy ludźmi. To również kategoria, która silnie realizuje jeden z pięciu głównych postulatów web 2.0 – Internet jako platforma łącząca ludzi. Rolą sieci społecznościowych nie jest tworzenie treści, ale właśnie relacji międzyludzkich. Do tej kategorii zaliczają się również, obecnie trochę zapomniane, wirtualne światy.
Kategoria, w której osią społecznej interakcji jest dyskusja i debata. Może się ona toczyć nawet w oderwaniu od treści będących przedmiotem dyskusji. Tego typu rozwiązania są jednym z najstarszych w sieci. Do tej kategorii zaliczają się przede wszystkim fora oraz komunikatory internetowe, a także czat. Obecnie tego typu rozwiązania są coraz częściej integrowane z innymi typami serwisów social media – głównie social networking.
To kategoria, która nastawiona jest na relacjonowanie i odnoszenie się do bieżących wydarzeń. Rozwiązania tworzone w ramach tej kategorii skupiają się na tym, co dzieje się obecnie. Przedstawicielami takich narzędzi są przede wszystkim mikroblogi, ale również serwisy alertowe (powiadomienia obywatelskie) czy mniej znane w Polsce serwisy typu livestream (które są pewnego rodzaju agregatorami najnowszych wydarzeń) czy livecast
Można zatem zauważyć, że media społecznościowe wykorzystują coraz to nowe rozwiązania i różnorodne środki przekazu. Kiedyś dominował głównie tekst, obecnie zaś szeroko wykorzystuje się obrazy, wideo, audio i inne aplikacje. Media społecznościowe wykorzystują więc multimedia celem wzbogacania społecznej interakcji.
Niezaprzeczalnym atutem mediów społecznościowych jest fakt, iż są one nastawione na polemikę, dialog, dyskusję, a także wymianę poglądów. Odgrywają dwie ważne role:
Na tle mediów tradycyjnych, to właśnie Internet stał się dominującym kanałem komunikacji. Dzięki niemu ludzie mają dostęp do wiedzy oraz informacji z całego świata, praktycznie z każdego miejsca na ziemi.
W literaturze powszechnie przyjęta jest teza, iż media społecznościowe nie zastąpią tradycyjnych instrumentów komunikacji, a jedynie pozwolą na ich lepsze wykorzystanie. Podobnie. jak w przypadku Internetu należy się spodziewać, że najwięcej zyskają organizacje, które z jednej strony jako pierwsze będą wykorzystywały narzędzia oferowane przez serwisy społecznościowe, a z drugiej unikną błędów związanych z niewłaściwym ich wykorzystaniem.
1.Jamie Turner, Reshma Shah, Jak zarabiać w mediach społecznościowych, wydanie II, Helion, Gliwice 2015, s. 47-48.
2. Jamie Turner, Reshma Shah Jak zarabiać w mediach społecznościowych wydanie II, Helion, Gliwice 2015 s. 51.
3. B. Rak, 21 sposobów na pozyskanie fanów w serwisie Facebook, Marketer+2012 nr 3, s. 62-67, cyt. za: J. Krawiec, J. Wyrwisz, Facebook.com jako efektywne narzędzie komunikacji marketingowej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania i Marketingu” 2013 nr 32, s. 375-388.
4. Miotk A., Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Helion, Gliwice 2013.
5. Kaplan A.M., Haenlein M., 2010, Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, Business Horizons, vol. 53(1), http://michaelhaenlein.eu/Publications/Kaplan,%20Andreas%20-%20Users%20of%20the%20world,%20unite.pdf.
6. Kaznowski D., 2010, Podział i klasyfikacja social media, Networked Digital, http://networkeddigital.com/2010/05/10/podzial-i-klasyfikacja-social-media/.
Powyższy materiał został przygotowany w oparciu o pracę dyplomową pt. „Wykorzystanie mediów społecznościowych (…) w komunikacji społecznej”, napisaną przez mgr Violettę Cieśla, pod kierunkiem profesor, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, dr hab. Magdaleny Kachniewsiej