Internet jako narzędzie komunikacji…

Internet jako narzędzie komunikacji…

Internet jest jednym z najważniejszych obecnie narzędzi w poszukiwaniu informacji oraz w nawiązywaniu kontaktów, które zawładnęły każdą grupą społeczną. Patrząc pod kontem rozwoju biznesowego, kluczowym elementem jest śledzenie tego, w jaki sposób rozwija się społeczeństwo informacyjne. Jak ewoluują postawy i oczekiwania odbiorców wysyłanych przez nas komunikatów. W dobie dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa, trwanie w starych ramach komunikacji, byłoby nie nieefektywne. Mogłoby się też spotkać z całkowitym odrzuceniem przekazywanych przez nas treści i wartości. Patrząc na ten aspekt z perspektywy public relations, gdzie jeszcze do niedawna mówiąc o mediach i komunikacji nie uwzględniano lub w bardzo minimalnym stopniu dostrzegano rolę Internetu. Nasuwa się obawa, że PR wkrótce może zostać odrzucony, jako działania nieskuteczne i przestarzałe.

Myśląc o public relations i komunikacji powinniśmy myśleć nie tylko o komunikacji do społeczeństwa za pośrednictwem tradycyjnych mediów zimnych i gorących. Przede wszystkim sięgać do rozwiązań hybrydowych, które łączą w sobie cechy wszystkich pozostałych mediów – a więc Internetu.

Internet a nieograniczony dostęp do informacji…

Oprócz nieograniczonego dostępu do informacji o każdej porze dnia i nocy oraz w dowolnym zakątku kuli ziemskiej, kluczowym elementem wyróżniającym World Wide Web od wszystkich innych mediów jest możliwość nawiązania komunikacji z odbiorcą przekazu na zasadzie akcji i reakcji, a więc dialogu. Dialog ten wydaje się dziś jednym z ważniejszych rozwiązań, jakie dostarcza Internet. Zwłaszcza w kontekście rozwoju i silnego wzrostu liczby miejsc – grup społecznych w sieci – gdzie można przeczytać opinie innych osób na interesujący nas temat. Podzielić się swoimi spostrzeżeniami oraz otrzymać na ich temat informację zwrotną.
W tym miejscu pojawia się jednak jeszcze jedna niezwykła szansa, a mianowicie wykorzystanie efektu Word of mouth. Czyli polecania przez Internautów pewnych produktów, firm i usług innym osobom oraz przekazywanie ciekawych i interesujących informacji do znajomych i wszystkich, których dany temat może zainteresować – efekt marketingu wirusowego.
Wszystko to otwiera dziś nowe możliwości i pole do komunikacji świata biznesu z bezpośrednim odbiorcą. Szczególną szansę wydaje się mieć public relations, którego podstawą funkcjonowania jest właśnie komunikacja. Dzięki  wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań, takich jak nowo powstałe internetowe media społecznościowe, szeroko rozumiana komunikacja ma szansę nabrać zupełnie nowego wymiaru – bezpośredniego dialogu nadawcy z odbiorcą.
Materiał przygotowany w oparciu o publikację „Wykorzystanie nowych mediów w PR” – zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *